tisdag 22 juli 2014

"Tour de France" klänning

Jag fortsätter på temat sommarklänningar. Det här är samma mönster som klänningen i det förra inlägget. Det här är min "Tour de France" klänning.


Jag har en cykelintresserad man. Ifjol cyklade han Vätternrundan som är 300 km i en och samma etapp. Han trivs alltså i cykelsadeln själv och han tycker också om att se på cykling i TV. Det finns tre så kallade Grand Tours som håller på tre veckor vardera. I maj cyklas Giro d'Italia, i september cyklas Vuelta a España och i juli, alltså nu, håller Tour de France på.

Innan jag riktigt visste vad som hände blev jag själv intresserad att se på dessa lopp tillsammans med min man. Det händer ganska mycket under loppen och framför allt är det fantastiska vyer i kamerorna. Det är nästan lika mycket ett reseprogram som cykellopp. Tour de France är det äldsta loppet av de tre stora och cyklades första gången 1903.

Det finns fyra olika tröjor en cyklist kan föräras att få bära. Den som leder ungdomstävlingen cyklar i en vit tröja. Den som leder poängtävlingen cyklar i en grön tröja. Cyklisten som är totalledare i hela touren bär en gul tröja och den som leder bergstävlingen har en vit tröja med röda prickar. Vid prisutdelningen står det två vackra kvinnor bredvid cyklisten klädda i klänningar som matchar den tröja som då delas ut. Jag tycker att "bergatröjan" är den finaste och jag ville sy en "bergaklänning" till mig. Det var därför jag köpte det där påslakanet som var röd med vita prickar på ena sidan och vit med röda prickar på baksidan. Just nu, under årets Tour de France" fick jag färdigt min gulliga "bergaklänning".




Mönster: Suuri Käsityö 4/2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar