torsdag 21 juli 2016

Vintage memories


När jag började upptäcka Ravelry, en sajt för stickmönster, satte jag ganska snabbt en tröja som hette "Vintage memories" bland mina favoriter. Jag är svag för ok och stora mönster och modellen tilltalade mig. Men jag drog mig för att börja sticka den då mönstret var på engelska och jag trodde inte att jag skulle klara av att sticka den då. 

Men då erbjöd sig en syjunttis att översätta den till svenska åt mig så jag skulle komma igång med stickandet.


När jag skulle välja garn fanns det ingen färg som tilltalade mig så mycket som den här, en härligt mörk, murrig petroleumnyans så jag köpte några nystan DROPS Lima mix. Jag hittade ingen färg av det garnet som jag ville ha till blomoket, men hemma hade jag färdigt några nystan DROPS Karisma i rosa toner så jag valde två av dem. Eftersom tjockleken var den samma gick det bra att kombinera de två olika garnen.

Jag hade köpt för lite garn av Lima och fick åka och köpa några nystan till för att få det att räcka.

Nu när tröjan är färdig kan jag konstatera att jag lärde mig en hel del nya sticksätt, nya förkortningar och några nya tricks att få det snyggt under arbetets gång och jag fick mig en tröja som sitter som ett smäck. Den känns bekväm, varm, mysig och vacker och jag kommer helt säkert att använda den mycket. Det är roligt att använda sånt man gjort själv.

Tack till Ann-Sofie för översättningsarbetet och tack till fantastiska Maria för fotona... det var en fin fotostund vid havet och lite tid med bästa vännen är aldrig fel.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar